måndag 27 april 2009

Före & påväg...

Ni som är medl på GIviktkoll logga in och kolla in mig!

/Malin

Jag drack 3 liter Cola light om dagen
Malin Ågren mådde ständigt urdåligt. Hon hade astma, migrän och högt blodtryck. Hon ville äta godis hela dagen för att orka. Blodsockret åkte bergochdalbana och hon var konstant irriterad.
Malin har gått ner i vikt och format om sin kropp på mindre än tre månader. Hon kan fortfarande ha samma klännin, men visst sitter den snyggare?
Fakta
Namn: Malin Ågren
Ålder: 38 år
Familj: Gift, två egna barn och två bonusbarn
Bor: Tyresö, Stockholm
Jobbar: Projektassistent
Längd: 170 cm
Viktnedgång: 15 kg
Tid för viktnedgång: Knappt 3 mån
Målrikt: 65-68 kg
Nuvarande vikt: 75 kg
Tips: Handla aldrig när du är hungrig. Var noga med att göra menyer, planering är a och o för att klara av att håll din nya diet. Nya Håll Koll är toppen för detta då du kan trycka ut färdiga menyer för din fas med inköpslistor, det har förenklat mitt planerande rejältMotion: Afrodans och promenaderFavorit-GI-rätt: Biff RydbergEn typisk GI-dag:Frukost: Scramble eggs och bacon med teLunch: DelikatesstalrikMiddag: Mexikanska hamburgare, (Köttfärsbiffar med avokadoröra)Mellanmål: Oftast lite nötter

”Mamma medicin” kallade Malin Ågren de inköp hon gjorde när hon fick tvärstanna bilen för att inhandla Coca Cola light och godis. Barnen var väl inkörda på att mamma behövde fylla på med godis hela dagen för att orka.Men en dag tog det stopp. Malin mådde helt enkelt så dåligt att det inte gick längre. Hon vägde vid det laget 90 kg och 170 cm lång och blodtrycket hade slagit i höjden så att hon fick medicinera. Hon var uppe i tre liter Cola light om dagen och förstod att det skapade ett sockersug som gjorde att hon hamnade i sockermissbruk.
Kroppen sju år för gamalNär Malin var på kryssning i Karibien kunde man göra en test på ens riktiga fysiska ålder och de kom då fram till att Malins var sju år äldre än hennes 38 år, alltså 45 år.- Det var en väckarklocka till att ändra livsstil, säger Malin.
Hon gick ut på internet för att hitta en lösning och fann GI Viktkoll och förstod att hon led av sockerberoende. Hon köpte en bok av Ola Lauritzson och satte igång med Rivstart för att bota sitt sockerberoende.
- Det var helvetet. Bland det västa jag upplevt. Jag orkade ingenting och var tvungen att gå och lägga mig direkt efter jobbet varje dag. Alla symptom förvärrades och jag hade konstant huvudvärk. Jag höll på att ge upp. Hade det inte varit för att jag förlorade 3 kg redan första veckan så hade jag nog inte klarat det. I februari gick jag med i GI Viktkoll och har nu gått ner hela 15 kg sedan jag började, säger Malin.
Planerar familjens matMalin planerar maten för hela familjen, vecka för vecka, med inköpslistor. Hela familjen äter samma mat, men mannen och barnen lägger till kolhydrater t ex. bröd och potatis som Malin inte äter.- Det bästa med GI är att det är en livsstil och att den fungerar socialt också. Jag kan gå ut med mina vänner och äta en biff och ta bort potatisen. Vi kan äta samma mat hela familjen och bara lägga till kolhydrater för barnen, menar Malin.
Hon berättar också att hon märkt att barnen som är i tonåren mår bättre. Att deras blodsocker håller över dagen och att de presterar bättre i skolan. Hela familjen är nöjd.- Det känns som att jag lär mina barn en bra livsstil också. Dessutom har det fått en mycket gladare mamma som har kunnat sluta med blodtryckssänkande medicin, och dragit ner rejält på astmamedicinen, påpekar Malin.
Blivit piggareHon har blivit så pigg att hon känner för att utveckla sitt motionerande. Hon håller på att ta sats inför att börja jogga, något hon tidigare tyckt var det tråkigaste som fanns.- Just nu dansar jag afro två gånger i veckan och tar promenader tre gånger. Dans är verkligen roligt och mycket konditionskrävande. Jag hade otroligt mycket träningsvärk den första tiden. Det är speciellt bra för att träna rumpan och låren och det är ju där man oftast vill forma om sig. Dessutom är det otroligt roligt, säger Malin.

13 kommentarer:

S sa...

Ska genast klicka mig vidare!
vad fin du är! :)

Jenny sa...

Jag är inte medlem i GI-viktkoll, men vad fint det ser ut av det lilla jag ser.

M sa...

Jag är inte ännu medlem på Viktkoll, men det är sådana där bilder som inspirerar. Duktig du har varit!

/M

Nina sa...

men sicken pingla !jag ska kolla på viktkollen vad du tjafsar om..

Åsa sa...

Hej Malin! Nu har jag också hittat till dig! Vilken inspiration du är!!! Vilken är Olas gröna bok, jag antar att den inte heter så va? eller det kanske den gör =S
Nu ska jag kämpa ännu lite till =)

MassageLotta sa...

Oj, vad du kämpat, ser ju helt otroligt härligt ut att vara så snygg till sommaren...
kram från mig

Chrissan sa...

Bra jobbat där! Hoppas också kunna visa lika fina bilder på mig sen!

Anonym sa...

Roligt med före och efter-bilder. Du inspirerar!

Tjockolina sa...

Ah!!! Vad duktig du är!

Kaos-Anna sa...

Coooooolt!
GRYMT!
Du är duktig!

Kaos-Anna sa...

Coooooolt!
GRYMT!
Du är så duktig!

Anonym sa...

10 kg sen februari är ju sjukt bra... Jag har bara gått ner 6 på den tiden...

Kristina sa...

Heja dig! Halkade in på din blogg av en slump. Grymma bilder - måste kännas toppen!